لذت از هوشبری با وبلاگ اکسیژن
اکسیژن اولین وبلاگ تخصصی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان  
قالب وبلاگ

چـرا دوغ خـواب‌آور اسـت؟
محصولات تخمیری مانند دوغ كه در ایران وجود دارد، جزو گروه بزرگ‌تری از موادغذایی هستند كه به آنها مواد غذایی «فراویژه» می‌گویند....

 

 وجود باكتری‌های زنده در موادغذایی تخمیری دلیل عمده تفاوت این نوشیدنی‌ها با سایر موادغذایی است...

این باكتری‌ها باعث تنظیم فلور طبیعی روده (یعنی باكتری‌های طبیعی روده) می‌شوند و در بهبود عملكرد دستگاه گوارش تاثیرگذار هستند. از نظر علم تغذیه، افراد مبتلا به اسهال می‌توانند از دوغ، ماست و كشك استفاده كنند زیرا بررسی‌ها نشان داده‌اند مصرف این موادغذایی هنگام بروز مشكلات گوارشی مانند اسهال بسیار موثر خواهد بود.

البته باكتری‌های موجود در دوغ یا كفیر به دلیل بهبود عملكرد دستگاه گوارش، نقش موثری در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند. در ضمن، مصرف این‌گونه نوشیدنی‌ها (دوغ و كفیر) ساعت خواب افرادی كه اختلال خواب دارند، تنظیم می‌كند. به‌علاوه، غذاهای فراویژه‌ای نظیر دوغ و كفیر در ترشح سروتونین نقش موثری دارند بنابراین مصرف آنها باعث رفع افسردگی و خواب راحت‌تر در شب می‌شود.

 

پس اگر در ایران كفیر تولید شود و در دسترس عموم قرار گیرد، بهتر است كه افراد آن را در برنامه غذایی روزانه‌شان بگنجانند. جالب است بدانید كه این نوشیدنی‌ها اختلالات فكری مانند حواس‌پرتی را هم برطرف می‌كنند پس گنجاندن آنها در برنامه غذایی سالمندان یك عادت غذایی مناسب است. البته فراموش نكنید كه دوغ، اسیدی است بنابراین افرادی كه مبتلا به ورم معده یا زخم اثنی‌عشر هستند، باید مصرف آن را محدود كنند. حتی مصرف بیش‌ازحد این نوشیدنی‌ها باعث تشدید ناراحتی معده‌ می‌شود و برای افراد مبتلا به ورم معده یا زخم اثنی‌عشر حاد، منع مصرف دارد.

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:53 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

تغییر رنگ زبان نشانه چیست؟
تغییر رنگ زبان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ گاهی به علت خوردن برخی موادغذایی به‌خصوص موادغذایی رنگی است ...


شاید شما نیز سوالاتی نظیر آنچه این 2 خواننده «سلامت» مطرح کرده‌اند، داشته باشید. طرح چنین سوال‌هایی، بهانه‌ای شد تا در مورد تغییرات رنگ زبان نوزادان و شیرخواران با دکتر فاطمه فرهمند، فوق‌تخصص گوارش کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت‌وگو کنیم.


سلامت: خانم دکتر! تغییر رنگ زبان در کودکان چه دلیلی دارد؟

تغییر رنگ زبان به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد؛ گاهی به علت خوردن برخی موادغذایی به‌خصوص موادغذایی رنگی است که به‌طور موقت و حتی گاهی تا 24 ساعت روی زبان می‌ماند. میوه‌هایی مثل شاتوت، زغال‌اخته، چغندر و حتی آلبالو هم به‌طور موقت رنگ زبان را تغییر می‌‌دهند. برخی داروها نیز باعث تیره شدن رنگ زبان می‌شوند. گاهی رنگ زبان سفید می‌شود که به‌طور عامیانه به آن زبان باردار می‌گویند و برخی اوقات زرد مایل به سبز که به بیماری‌های کبدی و زردی مربوط است. کبود شدن زبان نیز در مبتلایان به بیماری‌های کبدی و افرادی که مشکلات تنفسی طولانی و پیشرفته دارند، دیده می‌شود.

سلامت: به سفید شدن زبان اشاره کردید که اتفاقا سوال یکی از خوانندگان «سلامت» است، لطفا در این مورد بیشتر توضیح بدهید.

خیلی از افراد معتقدند سفید شدن رنگ زبان به دلیل یبوست اتفاق می‌افتد، این موضوع به‌طور تجربی درست است و جنبه علمی آن نیز تا حدی به جنبه تجربی آن نزدیک است. هنگام یبوست مواد زایدی که باید دفع شود، در بدن باقی می‌ماند و گازها و مواد مانده در روده روی پرزهای چشایی زبان عامل ایجاد تغییر رنگ می‌شوند. اگر این تغییر رنگ باعث بدبویی دهان شود، می‌توان زبان را با کمک پرزهای مسواک تمیز کرد تا مواد از پرزهای چشایی زبان خارج شوند.

سلامت: آیا یبوست معمولا با بی‌اشتهایی همراه است؟

بله، قطعا وقتی کودکی دچار یبوست می‌شود، چون مدفوع در روده می‌ماند، میکروب‌های زیادی روی آن رشد و بوی بد ایجاد می‌کند. به دلیل رشد بیش از حد میکروب‌ها و دفع‌نشدن مدفوع، اشتهای کودک نیز کاهش می‌یابد و اگر این مساله طولانی شود، از وزن گرفتن کودک هم جلوگیری می‌‌کند. شکم نفخ می‌کند و درد می‌گیرد. در این شرایط نه‌تنها زبان سفید می‌شود، بلکه اگر موادغذایی مناسب مصرف نشود ممکن است ترک هم بخورد. با درمان یبوست این مشکل حل خواهد شد.

سلامت: قرمز شدن رنگ زبان می‌تواند نشانه چه باشد؟

پرخونی یا بالا بودن غلظت خون یا کمبود برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین B12. البته تب نیز می‌تواند باعث قرمزی و خشکی زبان شود. با اصلاح عامل ایجادکننده تب، معمولا مشکل برطرف می‌شود.

سلامت: در این صورت قرمزی تمام زبان را فرا می‌گیرد؟

بله، گاهی زبان شبیه توت‌فرنگی می‌شود که دلیل آن می‌تواند ابتلا به برخی عفونت‌ها و بیماری‌ها مثل مخملک یا کاوازاکی باشد. گاهی نیز برخی عفونت‌ها و قارچ‌ها به‌خصوص در کودکانی که برای درمان سرطان تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند یا نقص دفاعی دارند و به مدت طولانی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، عامل قرمزی زبان است که باید تحت درمان قرار بگیرد.

سلامت: گاهی زبان در برخی کودکان زبان صورتی بسیار کمرنگ می‌شود، این هم دلیل خاصی دارد؟

دلیل این موضوع می‌تواند کم‌خونی باشد. در این بیماران همان‌طور که پوست بدن به‌خصوص کف دست‌ها و پایه ناخن‌ها کم‌رنگ می‌شود، رنگ لب‌ها و زبان نیز به‌صورتی کم‌رنگ تغییر می‌کند.

سلامت: پس این موضوع درست است که می‌‌توان با معاینه زبان، به بیماری پی برد؟

بله، پزشک با مشاهده حالت زبان به بسیاری از بیماری‌ها پی‌می‌برد، مثلا اگر زبان خشک باشد نشان می‌دهد کودک یا مبتلا به دیابت است یا دچار عفونت‌های ویروسی و اسهال و استفراغ.

سلامت: آیا تغییراتی هم وجود دارد که ظاهر نگران‌کننده‌ای داشته باشند اما خطرناک نباشند؟

بله، گاهی روی زبان برخی افراد لکه‌های سفید و زرد و خاکستری دیده می‌شود که متناوبا عود می‌کنند. اصطلاحا به این ناراحتی، «زبان جغرافیایی» می‌گویند که علت و درمان خاصی ندارد.

سلامت: خانم دیگری در مورد قرمز شدن یک طرف زبان فرزندشان سوال کرده‌اند. با توجه به اینکه این قرمزی هرازچندگاهی عود می‌کند، تشخیص شما چیست؟

با این شرایط بهتر است کودک معاینه شود. اگر قرمزی مربوط به یک طرف زبان است، ممکن است کودک در همان سمت دندانی خراب داشته باشد و رشد میکروب باعث تحریک زبان در آن قسمت شود. گاهی نیز کودک عادت به خوردن برخی موادغذایی مثل آب‌نبات با یک سمت دهان دارد. البته ممکن است این ناراحتی شبیه زبان جغرافیایی باشد. در صورت تکرار در چنین مواردی، بهتر است والدین فرزندشان را به پزشک نشان دهند تا اگر نشانه شروع یک بیماری مثل نقص دفاعی یا بیماری التهابی روده و... است، تشخیص داده شود.

سلامت: شایع‌ترین ناراحتی یا تغییر رنگ زبان در کودکان چیست؟

شایع‌ترین ناراحتی چه در میان کودکان و چه بزرگسالان، زخم‌های آفتوزاست که 20 درصد افراد دچار آن می‌شوند. این زخم‌های دردناک روی زبان و لثه ایجادمی‌شوند و گرد یا بیضی‌ به رنگ سفید یا خاکستری با هاله‌ای قرمزرنگ هستند. احتمال عود این زخم‌ها به دلایل زیادی زیاد است. حساسیت‌های غذایی، ضربه به زبان، کمبود سلول‌های خونی مثل سلول‌های سفیدخون یا کمبود برخی ویتامین‌ها از جمله ویتامین B12 می‌تواند از علل بروز این زخم‌ها باشد.

سلامت: آیا زخم‌های آفتوز درمان دارند؟

اسپری یا پماد مسکن یا محلول‌های ضدعفونی‌‌کننده دهان می‌تواند موثر باشد.

سلامت: تبخال هم شایع است؟

بله، در کودکان بین 3 تا 5 سال ویروسی به نام تبخال می‌تواند زبان و لثه‌ها و لب را درگیر کند. این ناراحتی همراه با تب و لرز است و ضایعات کوچکی شبیه آبله‌مرغان روی لثه و زبان به وجود می‌آورد. بنا به ضرورت، استفاده از داروهای اختصاصی و مسکن‌های موضعی و مصرف غذاهای سرد توصیه می‌شود. گاهی ضایعات همراه با دانه‌هایی روی دست و پاست که البته درمان خاصی نیاز ندارد مگر آنکه بلع کودک را دچار مشکل کند. در این صورت می‌توان از اسپری یا پمادهای مسکن استفاده کرد.

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:52 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

بهترین نوشیدنی پاییزی
یك متخصص گیاهان دارویی با بیان این‌كه فصل پاییز دارای طبیعتی سرد و خشك است و باید بدن را با این هوا وفق داد،...


وی  اظهار كرد: در فصل پاییز هر روز چای نعناع بنوشید.

هادی گلزاری مكمل گفت: در فصل پاییز انرژی بدن رو به تحلیل رفته همچنین بیماری‌های سودا مانند آرتروز و بیماری‌های پوستی در این فصل در افراد سوداوی مزاج بروز می‌كند.

وی اضافه كرد: توصیه می‌شود در این فصل از مصرف زیاد مواد غذایی مانند بادمجان و برنج كه دارای طبیعت سرد و خشك هستند خودداری شود.

به گفته گلزاری، در مقابل مصرف گوشت گوسفند، خشكبار و تنقلات از جمله گردو و بادام به علت دارا بودن طبیعت گرم و بدست آوردن انرژی و رطوبت از دست رفته بدن مورد تاكید قرار گرفته است.

وی تاكید كرد: مصرف مخلوط آب و عسل با لیمو و همچنین چای نعناع در پاییز علاوه بر تقویت قوای جسمی و سیستم دفاعی بدن در درمان سرما خوردگی نیز موثر است.

 

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:52 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

برای شست و شوی بدن کدام بهتر است :صابون یا ژل شستشوی بدن؟
به تدریج ژل های شستشوی بدن جای صابون ها را می‌گیرند. چرا؟...

 

 صابون در الویت قرار دارد یا ژل ها؟ نظراتی دربارۀ شوینده هایی که ما در طول روز استفاده می‌کنیم.

صابون های پوست را خشک می‌کنند
صابون ها بیشتر کاربرد دارند و واقعاً ارزان تر هستند. آنها کف می‌کنند و آلودگی ها را می‌شویند تا عمیق ترین لایه های اپیدرم پاک شود. ا

ما حواستان باشد، صابون ها نباید بیش از حد پاک کننده باشند زیرا ممکن است لایۀ نازک هیدرولیپیدیک سطح پوست را از بین ببرد. ضمناً ممکن است در دارازمدت خشک شدن، کشش و قرمزی پوست های حساس را به دنبال داشته باشد. به خاطر داشته باشید که صابون ها دارای PH آلکالین هستند که آن هم با پوست سازگار نیست و باز هم ممکن است اثر خشک شدگی را تشدید کند.

در نتیجه صابون ها پاک کننده های خوبی هستند اما قدرت پاک کنندگی شان پوست را خشک می‌کند. بنابراین کسانی که پوستی خشک، حساس و تحریک پذیر دارند، باید صابون را کنار بگذارند و به ژل ها روی بیاورند.

صابون های مخصوص پوست یا ژل
این صابون ها حاوی پاک کننده های ملایم و PH ای نزدیک به PH پوست است. به همین دلیل است که استفاده از این صابون ها برای پوست های حساس توصیه می‌شود. این صابون ها بدون کف کردن پاک می‌کنند. تحریک کننده نیستند اما در برخی موارد ‌می‌توانند واکنش های حساسیتی پوست را کاهش دهند.

ژل های شستشو
PH ژل ها به PH پوست نزدیک تر است و کمتر از صابون پوست را خشک می‌کند. به خاطر داشته باشید که هر چه پاک کننده ای بیشتر کف کند، بیشتر هم پوست را تحریک می‌کند. یک ژل بدن PH، 5.5 دارد یعنی همان PH پوست. اما PH، شامپوها و مایع های بدن شو، برای اینکه چشم را نسوزانند، نزدیک به PH اشک است یعنی 7 و بنابراین فاصلۀ بیشتری با PH  پوست دارد.

تنوع این ژل ها بسیار زیاد است، برخی از آنها معطر، مرطوب کننده، لایه بردار، پاک کننده، تقویت کننده و یا ملایم هستند. در واقع، بستگی به افزودنی ها دارد. با این حال دقت داشته باشید، برخی افزودنی ها ممکن است حساسیت زا باشند. ژل های شوینده نیاز به رطوبت زیادی دارند، بنابراین به محض خروج از حمام باید بدن را با استفاده از یک کرم مرطوب کننده، مرطوب کنید. لایه بردارها و پاک کننده ها ممکن است به علت داشتن افزودنی های خاص خشن باشند.

به خاطر داشته باشید که ژل های شستشو بر خلاف صابون های جامد، بهداشتی تر هستند.
به طور کلی، ژل های شستشو تعادل (لایۀ نازک هیدرولیپیدیک، PH، فلور) بیشتری برای پوست دارند، البته آنها هم صد در صد کامل نیستند.
در صورت استفاده از هر محصولی چه صابون، چه مایع بدن شو و چه ژل شستشو، باید بدن را بعد از شستن، به طور کامل آبکشی نمایید.

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:51 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

مراقب پدر و مادرهایمان باشیم
بعد از پشت سر گذاشتن یک سن خاص، فرد دچار زمین خوردگی های مکرر می‌شود، و جلوگیری از این زمین خوردگی ها اغلب اجتناب پذیر است...


توصیه های ویژه برای جلوگیری از زمین خوردن مسن

 تعداد زیادی از این زمین خوردن ها، ناتوانی را با خود به همراه دارد، به حدی که فرد نیاز به بستری شدن در آسایشگاه یا کلینیک پیدا می‌کند. در اینجا چند مورد اصلی برای پیشگیری از زمین خوردن که باعث از دست دادن استقلال فردی می‌شود را بیان می‌کنیم.

از 65 سالگی به بعد، حداقل یک سوم افراد یک بار در سال زمین می‌خورند. از 80 سال به بعد، یک دوم افراد حداقل یک بار در سال دچار زمین خوردگی می‌شوند. زمین خوردن اغلب شکستگی، مراجعه به اورژانس، بستری شدن و سپس رفتن به آسایشگاه را با خود به دنبال دارد.

چند عدد:
سالانه، 450.000 فرد مسن بر اثر زمین خوردن به اورژانس مراجعه می‌کنند [در فرانسه].
40% افراد مسن به علت زمین خوردن در بیمارستان و بعد از آن در آسایشگاه بستری می‌گردند.
8 مورد از 10 مورد زمین خوردگی ها در خانه و محل زندگی رخ می‌دهد.
خبر خوش این که بیشتر این زمین خوردگی ها اجتناب پذیر هستند. این نوشتار را دنبال کنید.

اما چرا افراد مسن زیاد زمین می‌خوردند؟
با افزایش سن، قدرت بینایی کاهش می‌یابد، این در حالی است در این سن تعادل مورد تردید است، این تردید ناشی از این موارد است: کاهش قوای حسی، کاهش هماهنگی، مشکلات سلول های عصبی برای انقباض عضلانی، مشکلات حرکتی، نابهنجاری و عدم کارکرد درست گوش داخلی (عضو تعادلی)، آرتروز، مصرف دارو (خواب آورها...)، کاهش نیروی عضلانی و... .
در نهایت، تمام این شرایط پزشکی با هم متحد می‌شوند، اما می‌توان شرایط را تغییر داد و جلوی زمین خوردن را گرفت.

با مراجعه های منظم به چشم پزشک، بینایی تان را کنترل کنید.

برای تشخیص مشکلات تعادلی به پزشک معالج تان مراجعه کنید.

بررسی کنید که آیا دچار پوکی استخوان هستید یا نه و در صورت وجود این مشکل، درمانش کنید زیرا این بیماری خطر شکستگی ها را افزایش می‌دهد.

آرتروز و رماتیسم تان را درمان کنید، این مشکلات مانع از حرکت درست می‌شوند.

به طور منظم یک فعالیت ورزشی که با شرایط تان بیشترین تناسب را دارد، انجام دهید.

تغذیه ای متعادل داشته باشد، در صورت نیاز از مکمل های کلسیم و ویتامین D هم استفاده کنید.

وزن و اندازه دور کمرتان را کنترل کنید.

چیدن مجدد وسایل خانه برای پیشگیری از زمین خوردن
از آنجایی که بیشتر زمین خوردن ها در محل زندگی رخ می‌دهند، چیدن مجدد وسایل خانه ضروری است.

مبل های دست و پاگیر و مزاحم را جابه‌جا کنید. راهروها و محل های عبور ضروری را خلوت کنید.

فرش هایی که ضدسرخوردگی هستند، را جانشین فرش های سر کنید.

میله هایی برای تکیه دادن در توالت و حمام بگذارید.

منابع نور را افزایش دهید تا نقاط تاریک کم شوند.

یک چراغ خواب بین توالت و اتاق خواب قرار دهید.

سیم های برق را مرتب کنید تا بین پاهای تان گیر نکنند.
وسایلی را که مدام به آنها نیاز دارید را در دسترس قرار دهید تا مجبور نشوید برای برداشتن شان از چهارپایه بالا بروید. 
در باغ، همیشه شلنگ آب را دور خودش ببندید و جمعش کنید تا جلوی پای تان را نگیرد.
در وسایل باغبانی تان یک دسته اضافه بگذارید تا مانع از زمین خوردن شوند، برای کارهای باغبانی که برای تان مشکل است از یک فرد دیگر کمک بگیرید.
 همیشه در باغ حواستان باشد که مانعی در مسیرتان وجود نداشته باشد (شاخه ها، گلدان ها، اسباب بازی سگ و...).

و چند توصیه دیگر
به سگ تان بیاموزید که روی پای تان نماند.
هنگام شب از خارج شدن از خانه و حتی رفتن به باغ خودداری کنید، یا حداقل یک نور مناسب همراه خود ببرید.
کفش های مناسب بپوشید که پا و قوزک پای تان را به خوبی حفظ کنند و مانع سر خوردن تان شوند.
وضعیت دمپایی تان را هم به طور مرتب بررسی کنید تا همان شرایط کفش را داشته باشد: بتواند پا و قوزک را خوب نگه دارد و روی زمین سر نخورد.
داروهای تان را با پزشک تان چک کنید تا آنها را به درستی و به موقع مصرف نمایید.
در صورتی که همسر یا همسایه ای ندارید که در صورت زمین خوردن از او کمک بخواهید، یک تلفن همیشه همراه تان باشد، می‌توانید آن را به گردن تان بیاویزید؛ یا یک دکمه برای خبر کردن اورژانس داشته باشید.

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:51 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

سردرد شما متاهلی است یا آرایشگاهی ؟!
این نوع از سردرد‌ها اغلب با علائم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، ‌توانایی‌نداشتن در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم‌شنوایی و ... همراه هستند.



 اکثر افرادی که سردرد می‌گیرند، در‌‌ همان لحظات اول به سراغ داروهای مسکن می‌روند‌ اما خیلی اوقات با پیدا کردن علت این سردرد‌ها، نه تنها می‌توان شدت درد را کاهش داد بلکه می‌توان از بروز آن‌ها در آینده نیز پیشگیری کرد.

چند مورد از علل سردرد را بشناسید :
 


وقتی مو‌هایتان را کوتاه می‌کنید

یکی از دلایل عجیب ابتلا به سردرد در بعضی از مردم مراجعه به آرایشگاه و کوتاه کردن موهای سرشان است. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که شما مجبور هستید سر خود را هنگام شست‌وشوی مو‌ها خم کنید.
در این هنگام فشار زیادی به‌گردن وارد می‌شود و باعث تحریک یکی از عصب‌هایی می‌شود که در این مسیر قرار دارند. در اثر این اتفاق یک یا ۲ روز بعد سردرد به سراغ شما می‌آید اما از آن‌جا که این اتفاق با تاخیر رخ داده است، شما متوجه علت اصلی آن نمی‌شوید.
 
 
 
هنگامی که با تلفن صحبت می کنید 

یکی دیگر از علت‌های عجیب سردرد زمانی است که شما روی صندلی نشسته‌اید و گوشی تلفن را بین شانه و گوش خود نگاه داشته‌اید. در این هنگام نیز فشار زیادی به عصب‌های گردن وارد می‌شود که بعد از مدتی خود را با سردرد نشان می‌دهد.
 
 

سرفه کردن

شاید باورتان نشود اما در دنیای پزشکی نوعی سردرد وجود دارد که از آن‌ها به‌عنوان سردردهای سرفه‌ای یاد می‌شود. این سردرد‌ها بر اثر عواملی مانند سرفه کردن، عطسه کردن، خالی کردن محتوای بینی یا خم شدن به جلو به‌وجود می‌آید. تقریبا یک درصد سردردهای جهان در اثر سرفه کردن به‌وجود می‌آید و البته این نوع سردرد‌ها در بین مردان شایع‌تر است.
 
علت اصلی این درد‌ها فشاری است که در داخل مغز به‌وجود می‌آید. این درد‌ها که اغلب شدید و تکرار شونده هستند ممکن است بین چند ثانیه تا چند دقیقه به طول بینجامند و در بیشتر مواقع هم در قسمت پشت سر احساس می‌شوند.
 
درحالی‌که در اکثر موارد علت این موضوع ناشناخته است اما بعضی تحقیقات دانشگاهی نشان می‌دهد، نزدیک به ۱۰ درصد از سردرد‌ها بر اثر ناهنجاری آرنولد - کیاری به‌وجود می‌آیند؛ در این حالت هنگام سرفه، فشاری به قسمت پشت مغز و به سمت بخش بالای ستون فقرات وارد می‌شود که عامل بروز سردرد است.
 
این نوع از سردرد‌ها اغلب با علائم دیگری مانند دردهای ناحیه گردن، ‌توانایی‌نداشتن در حفظ تعادل، مشکلات بینایی، کم‌شنوایی، فراموشی و شنیدن صدای زنگ در گوش‌ها همراه هستند.
 


سردرد‌های ورزشی

بعضی از ورزشکاران بعد از راه رفتن یا دویدن روی تردمیل دچار سردرد می‌شوند. در این افراد هر گونه فعالیت ورزشی از جمله راه رفتن روی تردمیل باعث ایجاد تورم در رگ‌های خونی ناحیه سر، گردن و جمجمه می‌شود که این عوامل می‌تواند در ‌‌نهایت به سردرد منجر شود.
 
این درد‌ها معمولا چند ثانیه بعد از شروع ورزش‌کردن ظاهر می‌شوند و ممکن است در هر قسمت از سر خود را نشان بدهند. معمولا افرادی که مستعد ابتلا به میگرن هستند بیشتر از دیگران این نوع از سردرد‌ها را تجربه می‌کنند.

البته برای رفع این مشکل راه حل‌های ساده‌ای وجود دارد. برای مثال می‌توان نوع ورزش را تغییر داد و به جای دویدن روی تردمیل، شنا‌کردن را انتخاب کرد. همچنین مصرف داروهای ضد التهابی (مثل ایبوپروفن و ایندومتاسین) نیم ساعت قبل از شروع ورزش تا حد زیادی می‌تواند از بروز این سردرد‌ها پیشگیری کند.
 
اگر شما هم در حال ورزش‌کردن، ناگهان دردی را در سر خود حس کردید حتما به پزشک مراجعه کنید. در موارد نادر این نوع سردرد‌ها می‌توانند نشان‌دهنده رشد تومورهای مغزی یا پاره شدن رگ‌های خونی باشند.



سردرد خاص متاهل‌ها

روابط زناشویی هم می‌تواند یکی از دلایل بروز سردرد در برخی از افراد باشد. دانشمندان دانمارکی تخمین زده‌اند نزدیک به ۳/۱ درصد از مردم جهان به این حالت دچار هستند. این نوع دردهای میگرنی که در بین مردان شیوع بیشتری دارند معمولا در قسمت پشت سر احساس می‌شوند و احتمالا به‌دلیل افزایش شدت فشار خون در مغز به‌وجود می‌آیند.
 
در موارد بسیار نادر این سردرد‌ها می‌توانند در اثر خونریزی در مغز هم به‌وجود بیایند. در این حالت سطح هوشیاری کاهش پیدا می‌کند، فرد در صحبت کردن یا بلع غذا به مشکل برمی‌خورد و نمی‌تواند تعادل خود را حفظ کند. در این موارد باید هرچه سریع‌تر فرد را به مراکز درمانی منتقل کرد.
 


دوش آب گرم

 در بعضی از مردم لذت یک دوش آب گرم هنگام صبح به سرعت جای خود را به سردردهای شدید می‌دهد. به‌نظر می‌رسد افزایش دمای بدن باعث افزایش سرعت جریان خون در تمام قسمت‌ها از جمله در سر می‌شود که شدت آن بعد از ۳۰ تا ۶۰ ثانیه از شروع درد به بالا‌ترین حد می‌رسد.
 
این درد‌ها معمولا در ناحیه پیشانی احساس می‌شوند و به ندرت بیش از ۵ دقیقه طول می‌کشند. البته سرمای شدید هم می‌تواند باعث بروز سردرد شود. برای مثال شنا کردن در آب سرد یا خوردن بستی می‌تواند بعضی از مردم را به دردهای ناحیه سر دچار کند.
 


کم‌خوابی

بداخلاقی، مشکل در حافظه و ‌توانایی‌نداشتن در تمرکز از واضح‌ترین عوامل کم‌خوابی است‌ اما آخرین تحقیقات نشان می‌دهد سردرد‌ها هم یکی از علائم شایع کم خوابی هستند. این نوع سردرد‌ها ممکن است بین یک ساعت تا یک روز طول بکشند.
 
کم‌خوابی باعث کاهش ترشح یک ماده شیمیایی به نام سروتونین در مغز می‌شود که نقش مهمی در تنظیم چرخه خواب در بدن دارد. تحقیقات دیگر روی افراد مبتلا به میگرن هم نشان می‌دهد، اشخاصی که حدود ۶ ساعت در طول شب می‌خوابند بیشتر به سردرد دچار می‌شوند و البته شدت این درد‌ها هم در آن‌ها بیشتر است.
 


سردردهای هوای گرم

معمولا با فرا رسیدن فصل تابستان تعداد افراد مبتلا به سردرد هم افزایش پیدا می‌کند. مشخص است که دلیل اصلی این نوع سردرد‌ها افزایش دمای هواست. تحقیقات نشان می‌دهد به ازای هر درجه افزایش دمای هوا احتمال ابتلا به سردرد تا ۵/۷ درصد افزایش پیدا می‌کند. به‌نظر می‌رسد در این مواقع مغز تا حدی توانایی خود در تنظیم جریان خون را از دست می‌دهد و به‌همین دلیل فرد دچار سردرد می‌شود.
 


دختر خانم‌ها حواستان باشد

بستن مو‌ها به شکل دم اسبی معمولا بعد از چند ساعت باعث آشکار شدن علائم سردرد می‌شود. زمانی که موهای سر به سمت عقب کشیده شده و به شکل دم اسبی بسته می‌شوند، فشار زیادی در بافت‌های روی جمجمه وارد می‌شود که خود را به شکل درد نشان می‌دهند. بعضی دیگر از مدل‌های موی سر که باعث ایجاد فشار در مو‌ها و کف سر می‌شوند می‌توانند همین درد‌ها را به‌وجود بیاورند.

[ پنج شنبه 24 / 8برچسب:, ] [ 6:49 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 برای اولین بار در جهان نخستین روبات لوله گذار تحت عنوان سیستم کپلربا کنترل از راه دور به جامعه ی بیهوشی معرفی شد.این روبات که ساخته ی دست دکتر توماس همرلینگ و همکارانش هست موجب کاهش برخی عوارض اینتوبیشن و مدیریت بهتر راه هوایی بیمارخواهد شد.  

روبات لوله گذاری

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ سه شنبه 22 / 8برچسب:, ] [ 2:25 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

چرا برای شما بیدار شدن از خواب سخت ترین کار جهان است ؟!
اگر هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌كنید كه كاش یك ساعت دیگر را می‌توانستید در تختخواب خود سپری كنید،این مطلب را بخوانید.



همه ما برای بیدار شدن در هنگام صبح احتیاج به كمك داریم. برای بعضی‌ها صدای بلند زنگ ساعت می‌تواند مفید باشد و بعضی دیگر هم تا یك فنجان بزرگ چای یا فهوه غلیظ ننوشند نمی‌توانند خود را از بستر گرم و نرم رختخواب رها كنند. حدود 62 درصد از مردم بین 15 دقیقه تا یك ساعت زمان احتیاج دارند تا به طور كامل هوشیاری خود را به دست بیاورند و آماده انجام كارهای روزانه خود شوند. اما چرا این‌گونه است؟ تعدادی از متخصصان علوم خواب به این سوال پاسخ داده‌اند.
 
چرا برای تعدادی از مردم بیدار شدن از خواب سخت‌ترین كار جهان است؟

چرا سخت است از رختخواب بیرون بیایم؟


اگر هنگام صبح با سختی از خواب بیدار می‌شوید و با تمام وجود آرزو می‌كنید كه كاش یك ساعت دیگر را می‌توانستید در تختخواب خود سپری كنید، باید به دنبال دو دلیل اصلی باشید:

1- به احتمال بسیار زیاد شما دچار كمبود خواب هستید و در طول شب گذشته كمتر از میزان توصیه شده توسط كارشناسان یعنی بین هفت تا هشت ساعت خوابیده‌اید.

2- شاید هم این موضوع ناشی از به‌هم‌خوردن ریتم طبیعی بدن شما باشد.


بدن انسان به شدت به یكنواختی و برنامه‌ریزی علاقه دارد. علت بسیاری از خستگی‌ها در هنگام صبح این است كه ما برای خواب خود برنامه مشخصی نداریم. یعنی در ساعت مشخصی به رختخواب نمی‌رویم و در زمان مشخصی هم از خواب بیدار نمی‌شویم. این در حالی است كه بدن دارای یك ساعت طبیعی بسیار دقیق است كه از چند ساعت قبل از بیدار شدن به تدریج بدن را برای این كار آماده می‌كند. این حالت را می‌توان با روشن شدن كامپیوتر مقایسه كرد.


زمانی‌كه شما دكمه روشن شدن كامپیوتر خود را فشار می‌دهید، برای مدتی صداهایی از داخل آن می‌شنوید. چند صفحه مختلف روی صفحه نمایش نشان داده می‌شوند و سرانجام زمانی‌كه كامپیوتر مراحل آماده‌سازی خود را طی كرد، تصویر روی مانیتور نمایش داده می‌شود. بدن انسان هم در هنگام بیدار شدن شرایطی مشابه با این كامپیوتر دارد و اگر مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نشود، آن‌گاه كسالت، خستگی، خواب‌آلودگی و حتی بیماری به سراغ فرد می‌آید.


از چند ساعت قبل از بیدار شدن ،خواب انسان سبك‌تر می‌شود، دمای بدن به تدریج بالا می‌رود و هورمون‌هایی در بدن تزریق می‌شوند كه انرژی لازم را برای بیدار شدن از خواب فراهم می‌كنند. اما اگر خوابیدن و بیدار شدن شما نظم نداشته باشد، بدن نمی‌تواند زمان بلند شدن را تخمین بزند و مراحل آماده‌سازی به درستی انجام نمی‌شود.
 
به این ترتیب صدای زنگ ساعت شما در فضای خانه بلند می‌شود اما شما هنوز برای بیدار شدن آماده نیستید و به همین دلیل احساس خستگی و خواب‌آلودگی می‌كنید. البته اگر تاكنون خواب منظمی نداشتید، خیلی نگران نباشید زیرا به راحتی می‌توان ساعت بدن را تنظیم كرد. اگر هر شب در یك ساعت مشخص به رختخواب بروید و حتی در روزهای تعطیل در یك ساعت مشخص بیدار شوید بعد از چند هفته، ساعت بدن شما هم تنظیم می‌شود.
 
به همین دلیل است كه بعضی از مردم همیشه پنج دقیقه قبل از به صدا درآمدن زنگ ساعت از خواب بیدار می‌شوند. فعالیت‌های بیولوژیكی در این افراد به خوبی تنظیم شده است و بدن آنها درست راس ساعت مشخص از خواب بیدار می‌شود.
 
 


دوباره نخوابید

اكثریت آدم‌ها بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت دكمه روی آن را فشار می‌دهند تا بین 10 تا 20 دقیقه دیگر بخوابند اما به اعتقاد كارشناسان این بدترین كاری است كه یك نفر ممكن است در هنگام صبح انجام دهد. علت این موضوع را باید در نیاز بدن به ساعات قبل از بیداری جست‌وجو كرد كه در آن ما برای بیدار شدن از خواب آماده می‌شویم. در حین ساعات آماده‌سازی خواب انسان سبك‌تر می‌شود تا بتواند راحت‌تر از خواب بلند شود.
 
اما اگر شما بعد از بیدار شدن، باز هم بعد از شنیدن صدای زنگ ساعت، آن را خاموش كرده و بخوابید، ممكن است خواب شما عمیق شده و باز هم به مراحل قبل از آماده‌سازی بازگردید. شما قرار نیست در حین خواب عمیق از خواب بیدار شوید، بلكه خواب شما باید به تدریج سبك شده و سپس در مرحله آخر آماده‌سازی چشمان خود را باز كنید. 
 
 


نور را به خانه دعوت كنید

بیدار شدن و خوابیدن‌های مكرر در هنگام صبح تنظیم بدن را به هم می‌ریزد و حتی ممكن است باعث شود شما در كل روز احساس كسلی، سرگیجه، ناهوشیاری و خواب‌آلودگی داشته باشید. به همین دلیل كارشناسان معتقدند، بهتر است ساعت خود را درست در زمانی تنظیم كنید كه تصمیم دارید از خواب بلند شوید و به این ترتیب دیگر نتوانید به خودتان وقت اضافه برای خوابیدن بدهید.
 
 همچنین بهتر است به محض بیدار شدن از خواب، پرده‌های خانه را كنار بزنید تا نور آفتاب به داخل اتاق‌تان وارد شود. نور آفتاب به طور طبیعی ساعت داخلی را به كار می‌اندازد و به بدن اعلام می‌كند كه هنگام صبح فرا رسیده است.
 
 


این یك هشدار است

تغییر حالت از خواب به بیداری وضعیت بسیار استرس‌زا و پرفشاری را برای بدن فراهم می‌كند. با اینكه شما در هنگام خواب كاملا بی‌حركت و آرام هستید اما تغییرات زیادی در بدن شما در حال رخ دادن است. برای مثال دمای بدن شما به تدریج كاهش پیدا می‌كند و فشار خون‌تان كم می‌شود. زمانی‌كه فرد بیدار می‌شود، بدن به طور ناگهانی احتیاج به فعالیت بیشتری دارد. به همین دلیل قلب باید شدیدتر از قبل شروع به كار كند و جریان خون در بدن سرعت بگیرد.
 
در حقیقت بدن برای آنكه خود را با این تغییرات وفق دهد احتیاج به زمان دارد و درست به همین دلیل است كه اكثر حملات قلبی در هنگام صبح رخ می‌دهند. اگر یك لخته كوچك در رگ‌های خونی شما قرار گرفته باشد، افزایش فشار خون بعد از بیداری ممكن است باعث حركت آن به بخش‌های حساس شده و خطر ابتلا به سكته مغزی یا حمله قلبی را افزایش دهد.
 
 


با خورشید قهر نكنید

تقریبا همه انسان‌ها روز فعال هستند. این به آن معناست كه آنها در هنگام شب می‌خوابند و در هنگام روز به كار و فعالیت می‌پردازند. همه ما دارای یك سیستم تنظیم‌كننده 24 ساعته هستیم كه احساس خواب‌آلودگی یا شادابی و فعالیت را در بدن ما تنظیم می‌كند. به طور طبیعی این سیستم بر اساس طلوع و غروب آفتاب تنظیم می‌شود.

گیرنده‌های حساس نوری كه در داخل چشم انسان قرار گرفته‌اند، به طور مرتب پیام‌هایی را به مغز و ساعت بدن می‌فرستند تا آن را تنظیم كنند. اگر شما هم مانند بسیاری دیگر از مردم در هنگام خوابیدن یا بیدار شدن مشكل دارید، ضروری است كه زمانی از روز خود را در بیرون از خانه سپری كنید.


زمانی‌كه شما به نور خورشید نگاه می‌كنید، درست مانند آن است كه بدن‌تان به یك ساعت دیواری نگاه می‌كند تا كارهای روزانه خود را تنظیم كند. در حقیقت ساعت بدن می‌تواند با نگاه كردن به نور آفتاب خود را با وقت محلی منطقه‌ای كه شما در آن به سر می‌برید تنظیم كند. حال می‌توان توضیح داد كه چرا بدن شما بعد از وارد شدن به یك كشور دیگر به راحتی خود را با ساعت آنجا تنظیم می‌كند و حتی با وجود اختلاف ساعت، شما در آن كشور هم راس ساعتی كه به آن عادت كرده‌اید، از خواب بیدار می‌شوید؟


یكی از مشكلات زندگی امروزی این است كه بسیاری از ما به اندازه كافی از نور خورشید بهره نمی‌گیریم. خصوصا در فصل زمستان شما مجبورید در تاریكی از خواب بیدار شده و به سركار بروید. تعداد زیادی از ما با مترو به سر كار می‌رویم و در محیط كار نیز تا تاریك شدن هوا در یك اتاق به سر می‌بریم. در هنگام شب هم در تاریكی به خانه باز می‌گردیم و به این ترتیب فقط چند دقیقه در معرض نور خورشید قرار می‌گیریم.
 
 


ژنتیك خودتان را بشناسید

تقریبا 10 درصد از مردم خوابی مشابه با مرغ و خروس دارند. آنها خیلی زود به رختخواب می‌روند و صبح‌ها هم زود از خواب بیدار می‌شوند. بعضی دیگر هم مانند جغدها زندگی می‌كنند كه دوست دارند تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب بیدار بمانند و صبح روز بعد با ساعت زندگی خانه خود كلنجار بروند. بقیه مردم هم حالتی بینابین دارند و رفتارهایی مشابه با هر دو گروه از خود نشان می‌دهند. بعضی از مردم اصولا برای زندگی صبح آفریده نشده‌اند.



آنها در هنگام صبح احساس گیجی، كندی، بداخلاقی و كم‌تحركی دارند كه این حالت‌ها می‌تواند تا دو ساعت و حتی بیشتر ادامه پیدا كند. اما بعضی دیگر مانند فنر از رختخواب خود بلند می‌شوند و سراغ كارهای خود می‌روند. دانشمندان معتقدند این تفاوت‌ها كاملا ژنتیكی است و شما می‌توانید مشابه آنها را در بین پدر و مادرها و فرزندان آنها ببینید. ایده‌آل‌ترین حالت برای هر شخص این است كه بتواند زندگی و كار خود را با این خصوصیات ژنتیكی تنظیم كند. برای مثال افرادی كه خواب‌شان مانند جغدهاست در مشاغلی مانند نگهبانی در شب، پرستاری، پذیرش هتل‌ها و مانند آنها موفق‌تر هستند و در عوض گروه دیگر باید به دنبال مشاغلی باشند كه در صبح زود آغاز می‌شود.

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 19:5 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

تشنج در کودکان چیست؟
تشنج عبارتست از اختلال موقتی در مغز که این اختلال به صورت ناگهانی آغاز می شود و غیر ارادی و غیر قابل کنترل می باشد.
 

علایم تشنج چیست؟

وقتی كودكی تشنج میكند ممكن است شما هریك ازاین علایم راببینید:

1_ کودك دچار اختلال هوشیاری شودیعنی اطرافیان رانشناسد متوجه زمان ومكان نباشد،به صدازدن شماپاسخ ندهد یا بیهوش روی زمین بیفتد.
2_حركاتی غیر ارادی در اعضای بدن كودك ظاهر شود این حركات ممكن است قسمتی از بدن یاتمام اعضا را درگیركند.ممكن است كودك به شدت دست وپابزند،روی زمین بیفتد،سروچشمهای كودك به یك طرف بچرخد یا اینكه فقط یك دست یا یك پای كودك دچار حركات تكان دهنده شدید شودواین حالت چند ثانیه تا چنددقیقه طول بكشد معمو لأ این حملات كمتر از ۱۰دقیقه طول میكشد.
3_ ممكن است كودك درزمان حمله كنترل ادرار خود را از دست بدهد.
4_ گاهی كودك به صورت ناگهانی رفتاری غیر عادی نشان میدهد مثلاً بدون آنكه متوجه اطراف باشد،شروع به دویدن میكند.
5_ ممكن است كودك برای چند لحظه به نقطه ای خیره شده ودر این مدت متوجه اطراف نباشد.

   آیاهر كودكی یك بار تشنج كند،تا آخر عمر دچار حملا ت تشنج خواهد شد ؟
در سنین۶ماه تا۵سالگی مغز كودكان به افزایش درجه حرارت بدن حساس است در نتیجه۳-۴در صد كودكان در این سنین با تب های شدید(بیش از۳۸درجه)دچار تشنج میشوند. اكثریت این كودكان بعد از سن۵سالگی دچار تشنج نمیشوند.شایعترین سن برای تشنج ناشی از تب۱۸-۱۴ماهگی است وزمان آن ازچندثانیه تا۱۰دقیقه طول میكشد وبندرت تشنج ناشی ازتب بیش از یكبار اتفاق میافتد.


 علت تشنج همراه باتب چیست؟

بیشترمواقع تشنج همراه با تب دراثر عفونتهای ویروسی دستگاه تنفس فوقانی یاعفونت حاد گوش میانی ایجاد میشود.گاهی ممكن است علت تشنج یا تب مننژیت باشد.


 آیا تشنج درنوزادان شایع است؟

ازهر۱۰۰۰نوزاد تقریبأ ۲ نوزاد دچار تشنج درماه اول زندگی میشوند.


تشنج در نوزادان چه علایمی دارد؟

 تشنج در نوزادان علایم متفاوتی دارد، مثلاً ممكن است به صورت حركات شدید اندام ها،پرش های عضلانی تكراری،لرزش پلك ها،سفت شدن اندام ها،حركات شبیه مكیدن یاجویدن در دهان،گریه غیرطبیعی یاحركات غیرطبیعی چشمها دیده شود.دربعضی نوزادان تنهاعلامت تشنج توقف تنفس به مدت بیش از ۲۰ ثانیه و كبود شدن نوزاد است .


علت تشنج در نوزادان چیست ؟


۱-   كمبود اكسیژن رسانی به مغز
۲-  كاهش قند خون
۳- كاهش كلسیم خون
۴- عفونت ها
۵-  اختلالات دستگاه عصبی
۶-  اعتیاد مادر به مواد مخدر و چند علت نادر دیگر


لازم به ذكر است كودكان قبل از سن ۶ ماهگی كه شامل نوزادان نیز می شوند به علت تب بالا دچار تشنج نمی شوند.


اگر كودك شما مبتلا به حملات تشنج در زمان تب می شود به این نكات دقت فرمائید :


۱-  هرگاه كودك شما به علت سرماخوردگی یا هر عفونت دیگری دچار تب شدید شد حتماً با استفاده منظم از داروی ضد تب ( استامینوفن ) و پا شویه با آب ولرم تب كودك را كاهش دهید .
۲-  هیچگاه برای كاهش تب كودك از آسپرین یا آمپول های تب بر استفاده نكنید .
۳- كودك رابرای بررسی علت تب نزد پزشك ببرید .
۴- در صورتی كه پزشك احتمال مننژیت را در كودكی بدهد كشیدن مایع نخاع كودك جهت آزمایش و تشخیص بیماری ضروری است . در این زمینه با پزشك همكاری كنید .
۵- اگر كودك شما سابقه تب و تشنج دارد با نظر پزشك در زمان تب شدید علاوه بر استامینوفن و پاشویه كردن كودك از داروی ضد تشنج به مقداری كه پزشك دستور داده استفاده كنید تا از تشنج كودك پیشگیری شود .
۶- ممکن است  بعد از تشنج كودك پزشك دستور دهد تا كودك شما به مدت طولانی ( حدود  ۲ سال ) از داروهای ضد تشنج استفاده كند .
حتماً این داروها را طبق دستور در زمان مناسب مصرف كنید و از كم كردن یا قطع كردن خود سرانه داروها بپرهیزید .

 اگر كودك شما مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) است به این نكات دقت فرمائید :


۱-   كودك شما تا زمانی كه پزشك دستور دهد باید داروی ضد تشنج مصرف كند .
۲-  هیچ گاه دارو را خود سرانه قطع نكنید یا مقدار آن را  كاهش ندهید .
۳- كودكان مبتلا به حملات تشنج بدون تب ( صرع ) باید همواره مراقبت شوند بدون آنكه فعالیت جسمی آنهامحدود شود . در زمان انجام كارهای حساس مثل شنا یا استحمام حتما” از نزدیك مراقب كودكتان باشید . اگركودكتان تمایل به بالا رفتن از بلندیها ، درخت یا وسایل بازی دارد نزد كودكتان بمانید .
۴- در صورتی كه كودكتان دچار حمله تشنج شد او را به پهلو بخوابانید جسم سفتی ( چوبی یا چرمی یا پارچه ای ) بین دندانهای كودك بگذارید تا زبانش در اثر قفل شدن دندانها آسیب نبیند . اطراف كودك را خلوت كنید و لباسهای تنگ یا زیور آلات را از گردن او باز كنید تا راحتتر نفس بكشد .در زمان تشنج هیچ ماده خوراكی یا آب را وارد دهان كودك نكنید و سریعاً او را به بیمارستان برسانید .

۵- كودكان مستعد تشنج ممكن است با یك تب خفیف ، فشار روحی ، خستگی یا مصرف بعضی داروها ( مثل تئوفیلین ) دچار تشنج شوند حتماً كودكتان را از این نظر محافظت كنید .

 

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 19:1 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

تاثیر قصه ها بر ذهن کودکان
قصه ها برای کودکان خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند .
اکثر ما در کودکی ها ی خود روزهایی را به یاد می آوریم که بزرگترها برای سرگرم کردن و یا کوتاه نمودن شب های بلند زمستان با قصه، مثل و چیستان اعضای خانواده را گرد هم می آوردند و لحظات استثنایی و دلپذیری را در پس این داستانهای راز گونه و پر معنا فراهم می کردند لحظاتی که تا کنون در یاد و خاطره باقی مانده است.
نویسندگان حوزه کودک و نوجوان هم چنین روانشناسان رشد بر این عقیده هم رای هستند که قصه-ها برای کودکان خردسال فقط یک محرک روانی و شنیداری نیستند، بلکه کارکردهای فراوانی برای این گروه از کودکان دارند .
کودکان از طریق قصه ها با محیط پیرامون خود آشنا میشوند. هر قصه ای میتواند فضایی را به وجود بیاورد که کودکان هنگام رویارویی با نمونه های واقعی، رفتار و واکنش مناسبی را از خود نشان دهند.

قصه ها به کودکان یاری می رسانند تا ارتباط ها را درک کنند رابطه ای که بین شخصیت های یک قصه وجود دارد، می تواند به کودک یاری برساند که خود چگونه این موارد را در زندگی رعایت کند.

موضوع مهم دیگر که تاثیر زیادی بر فرایند اجتماعی شدن کودک دارد این است که قصه ها پیامها و ارزش هایی را به مخاطب خود منتقل می کنند کودک در اثر شنیدن، تکرار شنیدن و حتی فکر کردن به قصه میتواند این پیامها را جذب کند و ارزشهای خانوادگی، اجتماعی و انسانی را بگیرد.غیرمستقیم بودن این پیامها موجب میشود که برای کودک دلنشین تر، جذاب تر و دوستداشتنی تر شود
هم چنین قصه ها قدرت تمرکز و دقت کودکان را افزایش میدهند .کودکان در اثر شنیدن این توانایی را به دست می آورند تا بتوانند شنیدن فعال را تجربه کنند. آنها حتی برای اینکه بتوانند ماجرا را دنبال کنند، ضروری است که دقت و تمرکز لازم را برای خوب شنیدن تمرین کنند.

برای منظم شدن و فعال شدن کودکان در امور هم قصه گویی یک آموزش جذاب است قصه ها می توانند به کودکان یاد بدهند که چگونه روی کار تمرکز کنند و با دقت آن کار را پیش ببرند.

در عین حال قصه ها موجب میشوند تا کودکان بتوانند با گسترهای از کلمه ها آشنا شوند. کلمه هایی که ممکن است در گفتگوی روزانه هیچ وقت مورد استفاده قرار نگیرند همچنین قصه ها موجب می شوند تا کودکان با تجربه ها، احساسها، عواطف و شیو ههای نگرش بزرگترها آشنا شوند.

کودکان از آن جا که هنوز تجربه گستردهای در شناخت دنیا ندارند، سعی می کنند که با ارتباط دادن بین آموخته های قبلی و موضوعهای جدید به تعادل ذهن خود کمک کنند. این روند معمولا با تخیل کودک عجین میشود و او را یاری میکند که با منطق خود به کشف و شناخت دنیا اقدام کند و بر اساس چنین روندی است که از قصه های تخیلی لذت می برند و از آنها بهره برداری میکنند.
کارکردها و ارزش های قصه ها به مراتب بیشتر از آن است که بخواهد به همین چند مورد خلاصه شود. اما همین موارد با ارزش میتواند دلایل مهمی باشد که بتوان از طریق قصه ها به رشد عاطفی، اجتماعی، کلامی و ذهنی کودک یاری نمود.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 18:58 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]

 

علت واقعی خواب آلودگی بعد از ناهار چیست؟
گر از خمیازه کشیدن های بعد از نهار در پشت میز کارتان خسته شده اید این مطلب را بخوانید .


خیلی از ما یا بهتر بگوییم همه‌ی ما بعد از غذا خوردن به خصوص بعد از وعده ناهار خواب آلود می‌شویم و اگر سر کار ناهار بخوریم دلمان می‌خواهد دور از چشم همکاران و صد البته رییس چرتی کوتاه بزنیم! در این ساعات که معمولاً بین یک تا دوی عصر است، کار کردن برای‌مان سخت‌تر می‌شود و ممکن است در کارمان اشتباه کنیم.
 
گاهی اوقات این خواب آلودگی به قدری زیاد است که حتی نمی‌توانیم چشمان خود را باز نگه داریم و آرزو می‌کنیم کاش کنار اتاق کارمان تخت‌خوابی هم بود و اجازه داشتیم بدون دردسر و ترس از توبیخ رییس نیم ساعتی چرت بزنیم. البته این خواب آلودگی با احساس ترس و گناه هم آمیخته می‌شود.

از این می‌ترسیم که مبادا مدیرمان ناگهان درون اتاق سَرَک بکشد و ما را ببیند که سخت خمیازه می‌کشیم و آب از چشمان‌مان راه افتاده است یا بدتر از آن، این که ممکن است در کارمان اشتباه کنیم و از این احتمال احساس گناه می‌کنیم. به عبارتی در این ساعات پایانی کار که معمولاً تا ساعت چهار یا پنج عصر طول می‌کشد، مدام به ساعت نگاه می‌کنیم و منتظر هستیم که ساعات کاری‌مان تمام شود و از این حالت خلاص شویم.


علت واقعی خواب آلودگی بعد از ناهار چیست؟
 

1- غذای چرب و سنگین و کاهش اکسیژن خون

متأسفانه بیشتر ما در وعده ناهار غذاهای سنگین و چرب می‌خوریم که حجم آن هم کم نیست. به همین علت وقتی این غذاها وارد روده می‌شوند، خون بیشتری روانه این قسمت از بدن می‌شود تا این همه مواد غذایی سنگین را هضم کند. به طور طبیعی پس از این که خون بیشتری وارد دستگاه گوارش و روده‌ها می‌گردد، از حجم خونی که به مغز وارد می‌شود کاسته خواهد شد و به همین جهت میزان اکسیژن در مغز پایین خواهد آمد و همین باعث می‌شود احساس خستگی کنیم.
 
 


2- تغییرات در PH خون

در طی فرآیند هضم غذا اسید بیشتری در خون ترشح می‌شود که PH خون را تغییر داده آن را آلکالین می‌کند. همین آلکالینه شدن خون هم می‌تواند باعث خواب آلود شدن ما شود. اگر خوب دقت کنید متوجه خواهید شد که وقتی غذاهای بسیار شیرین و دارای کربوهیدرات زیاد می‌خورید، این حالت خواب آلودگی و سُستی بیشتر خواهد شد.

این غذاها قند خون را به یکباره بالا می‌برند و همین باعث می‌شود که پانکراس (لوزالمعده) مقدار زیادی انسولین ترشح کند. این مقدار فراوان انسولین، پروتئینی به نام «تریپتوفان» را به سوی مغز می‌راند و این ماده در مغز به سروتونین تبدیل می‌شود. این ماده‌ی شیمیایی که مسئولیت رساندن پیام‌های عصبی از یک سلول عصبی به دیگری را بر عهده دارد، در شکل‌گیری فرآیند خواب هم نقش مهمی ایفا می‌کند. وقتی میزان این ماده در مغز افزایش می‌یابد، ما خواب آلود می‌شویم.
 فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

 

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 18:53 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]
روش صحیح مسواک زدن را می دانید؟
آیا بچه ها و بزرگترها روش ها و حرکات درست برای مسواک زدن را بلد هستند؟...
رعایت بهداشت دهان و دندان از سنین کودکی، برای داشتن دندان هایی خوب و سالم در تمام عمر ضروری است. بنابراین باید روش های درست مراقبت و نگه داری از آنها را بدانید.
 
حرکت مسواک بر روی دندان ها
به این روش عمل نکنید: حرکات مسواک از راست به چپ روی دندان ها.
به این ترتیب انجام دهید: حرکات مسواک باید از داخل به خارج یا دایره وار بر روی هر دندان صورت بگیرند. هدف از این کار این است که مسواک زدن از روی لثه آغاز شود، یا به عبارت دیگر از قسمت قرمز تا سفیدی دندان. تمام سطوح هر دندان باید پشت سر هم و به ترتیب مسواک زده شوند. طول مدت مسواک زدن باید معقول و منطقی باشد و در حدود دو دقیقه طول بکشید.

خصوصیات مسواک
انتخاب مسواکی با نوک بزرگ و پرزهای سفت کاملاً اشتباه است.

نوک مسواک تان باید کوچک و خود مسواک خوش دست باشد، این شکل باعث می‌شود که مسواک خیلی راحت تر تا انتهای دندان های آسیا برسد. پرزهای مسواک نباید سفت باشند بلکه باید نرم و انعطاف پذیر باشند. اگر مسواک خیلی سفت و خشن نباشد بهتر می‌توان سطح دندان ها و لثه را به وسیلۀ آن تمیز کرد.
ضمناً مسواک هایی با دسته های تا شو و انعطاف پذیر و پرزهای باریک و بلند نیز وجود دارند.

خمیردندان

استفاده از یک خمیردندان برای تمام اعضای خانواده درست نیست.
هر سنی خمیردندان مخصوص به خودش را دارد تا میزان فلور آن مناسب برای آن ردۀ سنی باشد.

تعداد دفعات مسواک زدن

بزرگترها باید بعد از هر وعدۀ غذایی مسواک بزنند، یعنی حداقل 3 بار در روز. اگر صبحانه تان را در منزل میل نمی‌‌کنید، مسواک و خمیردندان را با خودتان ببرید و پس از صرف صبحانه، فوراً مسواک بزنید.

اگر فرزندان تان در بوفۀ مدرسه صبحانه می‌خورند باید دندان هایش را هر روز صبح بعد از صبانه و هر شب قبل از خواب بشویند. 
 

دیگر وسایل
تأثیر مسواک به وسیلۀ نخ دندان تکمیل می‌شود و نه خلال دندان. ضمناً مسواک های برقی مفیدتر و بهتر از مسواک های دستی هستند.

فونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا سازفونت زيبا ساز

[ شنبه 5 / 8برچسب:, ] [ 18:44 ] [ پویا صفی خانی ] [ ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

به وبلاگ تخصصی هوشبری دانشگاه علوم پزشکی همدان خوش آمدید.
آخرين مطالب
لینک دوستان

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان لذت از هوشبری با وبلاگ تخصصی اکسیژن و آدرس oxygen88.LoxBlog.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





پيوندهای روزانه
امکانات وب

ورود اعضا:


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:

برای ثبت نام در خبرنامه ایمیل خود را وارد نمایید




آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 1
بازدید دیروز : 1
بازدید هفته : 602
بازدید ماه : 2224
بازدید کل : 453178
تعداد مطالب : 248
تعداد نظرات : 32
تعداد آنلاین : 1

داغ کن - کلوب دات کام

تعبیر خواب آنلاین

.



Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت

.




.


فال امروز


استخاره آنلاین با قرآن کریم


Pichak go Up
فروش بک لینک طراحی سایت عکس